איך כותבים שיר?

רבות הדרכים… כמה מילים על זה

איך מתחילים לכתוב?

כדי להניע תהליך כתיבה אני יכולה להיאחז במצב רוח מסיים, בזיכרון שחי בתוכי ומציף, במלה או משפט ששמעתי או קראתי ועורר אותי לתשומת לב מסוימת, אולי הפתיע, אולי ריגש, אולי עורר קסם מיוחד. זה יכול להיות מילים מעיתון, מווטסאפ, משיר מתנגן (יש זכויות יוצרים אבל אפשר להיות מושפעת ממנו). אני מושפעת מהעולם ולוקחת ממנו השראה. אני לוקחת השראה מהעולם שחי בתוכי. השיר הוא הרבה פעמים חיבור בין העולמות הללו.
שיטה נוספת היא כתיבת "דפי בוקר", כך מכונים דפים בהם כותבים ברצף מה שהעט כותבת, בלי תכנון, חשיבה או בקרה. ממלאים 3 עמודים. לאחר שסיימתי אני מרפרפת ומסמנת שברי משפט, רעיון, או דימוי שנכתב ואיתם מפליגה לכתיבת שיר.
אצלי כל שיר תמיד מתחילה בעט ונייר. רק לאחר שעשיתי אי אילו שרבוטים או טיוטות ואני מרגישה ש"יש כאן שיר", אני מקלידה במחשב. כתיבה ידנית מפעילה אזורים במוח וכתיבה במחשב מפעילה אזורים אחרים. לי עובד טוב יותר בעבודה של היד.

שיר הוא משהו פרטי שבא לתחום הציבורי

שיר הוא לא סתם פרטי, ככל שהוא מאד פרטי, הוא טוב יותר. (זה לא אומר חשיפת פרטים בהכרח), אלא ספציפיות. למשל, אם הבוקר בא לי בטוב, איך בדיוק? איך זה נראה? איך זה מרגיש? כמו מה זה? מתי? והתשובות המדויקות (ברחל בתך הקטנה) והספונטניות הן בדר"כ הטובות ביותר כי הן האוטנטיות ביותר.
יחד עם זה השיר יוצא ממני ומגיע לעולם המשותף לכולם, והוא יובן כי הוא חוויה שגם מישהו אחר חווה או יכול לחוות. וככל שהוא יהיה גם מאד פרטי וגם מאד משהו משותף, כך החוויה של הקורא תהיה יותר עזה, כי היא תהיה יותר מובנת.
כלומר, גם אם לא חוויתי חוויות כמו להיות בכלא, אסירה, מתי שהוא הרגשתי מוגבלת בתנועה, מוגבלת בקבלת החלטות, ויש בזה משהו מחווית האסיר. ובתור הקוראת/המאזינה, גם אם דבר כזה לא חוויתי, עדין אוכל להזדהות עם השיר אם הוא ידבר על הכאב שבזה, הפחדים, ואף על רגע של אושר למרות הכל. למה? ככל שהשיר יעביר חוויה מדוייקת, אוכל לשים עצמי במקום הדובר בשיר, או הדמות עליה נכתב השיר, אוכל לדמות עצמי בסיטואציה, כי גם לי כיצור אנושי היו אי פעם חוויות של כאב ופחדים. וכקוראת/ שומעת, מסקרנות אותי חוויות שמעולם לא חוויתי וכנראה גם לא אחווה, וזו הזדמנות להכיר אותן מבפנים.

לשון פיוטית, לשון תקנית ולשון מדוברת

לשון פיוטית טובה בעיני אם לשתי אותה (כמו בצק) ביחד עם השיר. היא גרועה אם היא כמו קישוט חסר טעם.
אני מעדיפה לשון תקנית וביטויים מלשון מדוברת.

לחרוז או לא לחרוז?

חריזה, כמו מגבלות אחרות שהכותב שם לעצמו (משקל, בתים באורך זהה, משפט פותח חוזר בכל בית, ועוד), הן מגבלות שמגבילות מצד אחד ומצד שני מאתגרות את הכותב ומביאות אותו למצוא פתרונות מיוחדים, שאילולא ההגבלה לא היה מגיע אליהם.
כל כותב ירגיש מה טוב עבורו, תמיד או בשיר מסויים, ומה עובד יותר טוב עבור השיר.

על תהליך היצירה

זה אחד הדברים הכי כיפיים והפעילות הכי מתגמלת.
זה הכי דומה למשחק. כמו שילד משחק/חוקר את העולם. בלי מורא, תוך סקרנות והרפתקאה.
זה הכי דומה לקסם.
במקביל למחשבה הרציונלית, הפועלת על פי עקרון הסיבתיות, קיימת מחשבה מיתית, הנמצאת בעולם מופלא לו חוקים משלו. שם אין הפרדה בין חיצוני לפנימי, ולכן בשיר תאור החוץ, העולם, הוא תאור מצב הנפש. בשיר מתאפשר הכל. מתאפשרים דברים שאדם לא יכול להכיל בשכל הרציונלי שלו.
הזמנים יכולים להתקיים במקביל ובכפיפה אחת.
הכתיבה משחררת את הכותב ממצב של טרם בריאה (תוהו בוהו) אל מצב בו נעשית הכרה במה שיש ושחרור ממצב של "ללא מילים" אל הדיבור. כך במעשהו היוצר הוא בורא.
ההרגשה היא כמו לזהות איזו אמת שקיימת בעולם, בפרטים הקטנים, וזה מרגיש מאד נוכח בחוויה, מאד מוחשי.
היצירה היא יצירה מיש. חיבור של דברים קיימים. משהו בחיבור הזה הוא אורגינלי, ייחודי, נושא טביעת הרגע והסיטואציה בה נוצר ומעיד עליהם, כמשהו שהתקיים בעולם.
היצירה שקולה למטאפורה – שהיא חיבור של שני דברים מ"שדות סמנטיים" שונים. כמו לב ואבן. אבל לב אבן כבר הפך צרוף מקובל, ואילו החיבור שנוצר בתהליך היצירה הוא ראשוני. כמו במצב בו האדם הראשון חשב על לב אבן.
דוגמא לחיבור שנוצר בין שני אלמנטים ויצר שיר:
היתה לי דמעתי לחם יומם ולילה (פסוק ד מתהלים מב) + ציפור (דמות)
השיר מופיע ב"שירים להלחנה"

לקריאת ״היתה לי דמעתי לחם״ »

דוגמא נוספת:
זה רגע שכזה + מה שאפשר (מטבע לשון חוזרת). מבנה שיצר את מה שעלה לי ברגע הנוכחי ההוא בו נכתב השיר.

זה רגע כזה
מה שאפשר להרגיש בא באיוושה
מה שאפשר לומר בא בלחישה
מה שאפשר לחלום בא
בלי דלת, בלי חלון
בא
זה רגע כזה
שמה שאפשר להרגיש רוקד
שמה שחופשי חוגג
שמה שאפשר לשחרר עוזב
ומה שאפשר להניף
מתרומם עד כאב
צרו לכם דגם של 2 דברים שלא קשורים לכאורה והשלימו את מה שעולה לכדי שיר.

מבחינה מעשית השלב הראשון בתהליך הוא כתיבה, בלי סידור ובלי ביקורת. פשוט להוציא את כל מה שעולה לי, אסוציאציה, רעיון, מילים מסויימות. מטרת השלב הזה הוא לשים את כל מה שעלה על הנייר. בשלב זה אני ממשיכה עד שהוא הגיע לרוויה. בשלב זה פעיל חלק ימין של המוח, החלק האינטואיטיבי.
השלב הבא הוא עריכה. בשלב זה פעיל חלק שמאל של המוח, החלק האנליטי. העריכה היא ראיה בעיניים ביקורתיות, מה טוב, מה עדיף, איך טוב? והעריכה תורמת לעיצוב השיר, בהירות, וזיכוך האמירה של השיר. למשל, חלוקה לבתים, בחינה של מה יבוא קודם ומה אחר כך, האם אני רוצה לסיים בכך או בכך, האם העברתי את מה שחשוב לי, האם מה שאמרתי ברור דיו, האם הדמות ברורה? האם השם מתאים? יש אינספור שאלות ואלו רק כמה דוגמאות.
במידה ואני רוצה למשל להוסיף בית, לאחר העריכה, שוב אני חוזרת לשלב 1, מרפה מביקורתיות ונותנת לחלק המשחק שבתוכי להתפרע. חלק זה לא אוהב שמחזיקים אותו "קצר" ושופטים את מה שהוא מביא. ולכן, רק אחרי שסיימתי אחזור שוב לערוך חלק זה.

דבר נוסף שאני עושה הוא חזרה אל השיר, בריכוז מלא, בקריאה בקול, או בלב. שיר הוא משחק של מצלול ולכן זה חשוב להאזין. מה שאני שומעת עוזר לי גם להבין אם השיר "דובר אמת". זה חשוב שידבר אמת, כי אחרת אין לו זכות קיום.
חזרות רבות ניתן לעשות כמו סתת שעובד עם האבן שלו. עד שמרגישים שהשיר הושלם. אם בכלל…
בהמשך לשלב זה אפשר להיוועץ בעורך/חבר. מישהו שהוא אמין בעיני ולא יהיה מנומס מדי, ומצד שני יתייחס בכבוד ולגופו של עניין, כדי לקדם את השיר.
מי שרוצה ליווי שלי מוזמן לפנות אלי בווטסאפ כאן

חשיפה אישית

מכירים את זה שמישהו שואל כך: חבר שואל….
מכיוון שהכותב יכול לכתוב רק חוויות שחווה, באמת או בדמיון (וגם אז על סמך חוויות עבר), אפילו אם הן בכסות אחרת, יש בפרסום אלמנט של חשיפה. פתרונות שהיו קיימים עבור כותבים אחרים הם לכתוב מפי דמות אחרת, למשל אהבתה של תרזה דמון – לאה גולדברג.
יש כותבים שחיכו עם הפרסום לנקודת זמן מסויימת, למשל – מות הורה, בגרות של ילד.
יש גם מקרים הפוכים בהם הכותבים אספו עותקים של ספר השירים שלהם מהחנויות.

#איך כותבים_שיר

התרפיה שבכתיבה

הכתיבה היא בית לחזור אליו. הבית הזה הוא מקום פרטי בו אני יכולה להיות עם עצמי. לדבר עם עצמי, עם חלקים שבי, בחופש מוחלט. היא מגלה לי מה האמת שלי, שלפעמים לא ברורה דיה. כי מה שנכתב לצורך החרוז או השיר ואינו אמת, נמחק מהר, הוא לא יכול להישאר כתוב בשיר, כי התחושה היא שמה שבונה את השיר הוא רק האמת ולא החרוז או המשקל שלפעמים יפים יותר מהאמת
השיר מאפשר לי דיבור שלא אוכל להגיד אותו בשום אופן אחר. בשום סיטואציה שאני יכולה לדמיין.
ומכוון שהדיבור – הוצאת מחשבות ורגשות ודברים שבפנים החוצה, חשוב לי כאלמנט חיים, חשוב לי לכתוב. זה כמו לצעוק בכיכר העיר. מאד משחרר.
הכתיבה מאפשרת לי להפר חוקי עברית, לסתת באמצעות השפה משהו ייחודי. באיזה עוד תחום בעולם ניתן לי להפר כללים מבלי להיפרע בסנקציה?
הכתיבה מאפשרת לי לחזור לחוויה ולמאורע או רגש שהתקיימו בי. כאן מה שהיה קשה ונצרב בגוף הופך למשהו אחר, משהו ראוי.
נוכחתי לדעת שהביטוי שלי הוא כלי לבריאות הנפש, לשפיות, בעולם שלפעמים כאוטי ולפעמים מאכזב. אירועים קשים שכתבתי הפכו אותי למאושרת בזה שהפכו לשיר. מין נחמה על מה שעברתי, שהנה, בסופו של דבר הביא לי גם מקום של נחת.

דוגמא לשיר שמדבר על זה:

להפוך הרים לגבעות

הגשר שבור
הכפה אדומה
זאבים אורבים
בכל פינה.
הולכת ביער שוב
ילדה קטנה.
נגד העיוורון,
בעבודת נמלים,
נכנסת לצל
בונה אי
על חוף מבטחים.
אני בְשקט
בין ההרים
צעד רעד
מושכת קצה
פורמת
תופרת
הופכת הרים לגבעות.

כאשר אדם היה במצב רגעי של אלם, עקב הפתעה, עקב אירוע שקשה להכיל, ולאחר מכן בעקבות תהליך הוא כותב את חווית האירוע, הוא בורא את תהליך ההבראה שלו. הוא יוצא ממצב של חוסר אונים של "ללא מילים", למצב פעיל – כתיבה.
לדוגמא:

תַּלְתַּלַּי הָפְכוּ עָלִים
רַגְלַי לְשָׁרְשִׁים
וְעַל גִּזְעִי קְלִפָּה.

רַק עֲנָפַי עָנוּ רִשְׁרוּשׁ
דּוּמָם הֵנַעְתִּי צַמַּרְתִּי
בְּפִי מִלָּה קָפְאָה.

השיר מתאר את הקפיאה על המקום ואת האילמות שהיתה. עצם ההבעה בכתב של החוויה היא השחרור מחווית האילמות.

פרסום השיר ברבים

פרסום השיר הוא הדהוד הקול הפרטי בעולם. הדרך לשתף שמה שקרה לי, היא אחת הדרכים לפתור טראומה שחוויתי. אקט ההוצאה החוצה מאד משמעותי בתהליך הריפוי.
הפרסום הוא אקט משלים לחווית הביטוי העצמי.
קריאת שיר פותחת בפני הקורא הצצה אל שפת הנפש.
ההכרה של מה שקרה וקורה גם לאחרים נותנת לקורא פרספקטיבה על חייו.
כך בפעולת הכתיבה והפרסום, הכותב נותן טוב לעולם ועוזר לאחרים.

הכתיבה כריפוי – למה ואיך?

כתיבה היא עיבוד חומרי נפש. גם אם נראה לנו שאנחנו רק מתעדים, נעשית פעולת עיבוד של המידע.
נושא שקשה לנו לדבר עליו, או לא מקובל לדבר עליו, או אין לנו עם מי לדבר עליו כך שיתקבל ללא שיפוט וביקורת.

הכתיבה היא תהליך יצירתי, וככל התהליכים היצירתיים היצירתייות היא כלי ריפוי.
היא מאפשרת גיבוש אני אוטנטי, המחובר לעצמו בהווה.
היא משפרת את ה weel being שלנו. את החיות שלנו, את הבריאות.
היא מראה את העושר הפנימי שלנו.
זה כמו מעיין פנימי שיש עליו אבן שסוגרת והכתיבה גוללת את האבן.

הכתיבה חושפת לנו את היחודיות שלנו. כי רק אנחנו יכולים לכתוב כמו שאנחנו כותבים.
כשאדם נחשף ליחודיות שלו הוא מרגיש טוב יותר, הוא נרפא.

הכתיבה משחררת דברים שלא היינו מודעים להם. היא דרך אל המודחק, אל הלא מדובר בין האדם לביון עצמו. האדם מכיר עוד רובד בו ועצם הפעולה מעלה בו פליאה. יש תחושת הקלה.
אדם מסתובב עם סודות. ככל שהסוד סגור יותר נלקח ממאגר האנרגיה שלו חלק לשמירה על הסוד.
להוציא את הסוד בכתיבה יוצר תחושת שחרור והקלה.

בעת הכתיבה יש חיבור לרגע (מיינדפולנס), תשומת הלב נמצאת ברגע בו מתמקדים.
התמקדות ברגע היא לכשעצמה טיפת מרפא, והיא גם אימון לחיות את הרגע הזה.

בכתיבה אנחנו נחשפים לתנועה שבחיים. זה מסר אופטימי, שגם אם היה רע, עוד יהיה טוב.

בכתיבה אנחנו מספרים את הסיפור (נראטיב) שלנו מנקודת המצב של היום. כך מתאפשר להביט על דבר שהיה קפוא בתוכנו (טראומה) מחדש. לראות מה שקרה, לא בזמן אמת. להביט מהיום על אז.
בכתיבה אנחנו משנים את הסיפור ומכניסים בו חיות.

עולים דברים מפתיעים. איזה כיף זה לאדם להפתיע את עצמו, זה כמו שנולד בי עוד חלק שעכשיו חי בי, התעשרתי.

 

לקריאת המאמר

המקום שלי בעולם

המקום שלי בעולם
לכל אחד טוב שיהיה מקום שהוא שלו בעולם. מקום בו הוא מתמלא באנרגיה, סופג, נרפא, מתמלא.
זה יכול להיות מקום אמיתי או דמיוני. אפשר לעצום עיניים ולהיות בו.
ואז להתבונן סביבי ולצאת להכיר אותו דרך הרגלים.
להביט איך נראה האופק פה.
מה זווית השמש בדיוק עכשיו, ואיך היא נופלת על השיחים. על המים בבריכה הקטנה.
זה מקום שהוא רק שלי. יש בו את הריחות שאני אוהבת, את הרוח כפי שאני אוהבת את הנשיבה שלה, כאן אני יכולה לשמוע את הקולות שטובים עבורי.
להיות כאן זה זמן הנפש שלי.
זמן ההפוגה.
איש אינו מגיע, זה מקום שלי.

עכשיו אני מחפשת מקום לרבוץ בו. מקום רך. הנה עשבים רכים ונעימים, ומרגוע לראש תחתי.
כאן אני מתחברת לאמא אדמה והיא משענת.
אני מרפה את הגוף לעומתה ולתוכה, והיא מקבלת.
כך אני נחה. כאבי העולם לא מגיעים לכאן.
כאן אני יכולה להתייחד עם כאבי.
אחד אחד אני אומרת להם.
והם באים, כמו הכבשים בכבש ה 16, כל פעם מתייצב אחד.
והכבש שעוצר אני נשארת איתו.
זה הכאב ה 16 שלי.

ולאחר מכן, הוא יוצא לדרכו, ואני לעבודת יומי.
אני נפרדת מהמקום שלי בעולם. עוזבת אותו עד לפעם הבאה שאבוא. הוא תמיד שם. בשבילי.
אם תעברו לידו תוכלו ודאי לחוש את הקסם שלו.
אם אתם חברים שלי יתכן שבפעם הבאה אזמין אתכם ונרקוד את ריקוד הלבבות.

 

לקריאת המאמר

על כתיבה בעקבות טריגר, על השראה ועל התמסרות לתהליך היצירה

מהו טריגר לכתיבה?
טריגר יכול להיות כל דבר שגורם למשהו לפרוץ למודעות שלנו.

טריגר יכול להיות תמונת נוף לפנינו, משפט שמישהו אחר אמר ליד האוזן וקלטנו את המשמעות המיוחדת שלו, ריח שמגיע לאף, משפט שקראנו בווטסאפ, מחשבה שעלתה לנו או חלום שהתעוררנו ממנו.

טריגר יכול היות גם תרגיל כתיבה בסדנא, תרגיל שהוא לכאורה מכני, אבל הוא מניע איזה גלגל שיניים שזורק אותנו לתחושות גוף, לזיכרונות רגשיים, לתשוקה חזקה מפעם או תשוקה שעולה למשהו שעוד לא התרחש והיא עומדת באוויר ורוצה הגשמה.
מה שחשוב לעניינינו הוא שאם אנחנו מעוניינים לפלרטט עם ההשראה – נלך עם זה!

לפעמים לא נוכל להתמסר להשראה בגלל הנסיבות, כמו בשיר הזה המספר מה לא היה ולכן אִפְשֵׁר לשיר שבא עם ההשראה לְהִכָּתֵב:
אִם בְּדִיּוּק הָיָה טֵלֵפוֹן

הטריגר יכול לגרום לנו להיות במימדי זמן ומקום אחרים, בהן הסביבה לא קיימת בנוכחות שלה ואנחנו נמצאים כל כולנו בדבר הזה שמעסיק אותנו.
לזה קוראים השראה.
זה יכול להופיע באמבטיה, בהליכה בטבע, או בזמן הכי רועש של ערב משפחתי, שמשהו יזנק לתודעה ויפתח דלת מיוחדת.

זה משהו שאי אפשר לדחות, לפחות מניסיוני. אבל החיים לא תמיד מאפשרים להתפנות ההשראה שבאה, ובמקרה כזה מומלץ לפחות לכתוב את הסימנים שחווינו והם יהיו מפה שבאמצעותה נלך חזרה למקום הזה כשיהיה לנו סוף סוף פנאי.
אלו צֵ'טָלַךְ.
אליהם נחזור כשנוכל. ככל שהאירוע טרי כך קל יותר לחזור אליו.

אני אישית התאכזבתי פעמים רבות כשנוכחתי שהקסם כבר נמוג – כשחזרתי לדבר.
מודעות לחלק זה של התהליך תעזור לנו להתמסר לו ביתר שאת.

על ההתמסרות להשראה:
בשלב הראשון כשכותבים, זה רק להיות פתוח למה שרוצה לצאת.
בזמן הזה עשה לך מצווה ופשוט זרום. תהנה. תכתוב או תשחר עד שהתחושה היא שיצא הכל.
תאפשר ותן זמן ליציאה החוצה. ממש עד לפורקן, תהיה עם זה בהנאה שלמה.
תתמסר לתהליך, תהיה בהודייה שהוא מתרחש, תהיה איתו, עד שתרגיש שהוא הושלם.
כשזה נראה שזה נגמר, תישאר עם זה עוד קצת ותן למוזה להפתיע אותך.

פעמים רבות יש אדוות, או מגיע פאנץ' ליין.

בזמן הזה – מה לא לעשות?
לשמוע לקול בתוכך שאומר:
מה זה השטויות האלה?
מה זה לחלום באמצע היום?
ובאילו מילים אתה משתמש? מה קרה לך? שחכת מי אתה? ומה אתה?

אם יש קול כזה תרגיע אותו, תגיד לו "הכל בסדר", אני זוכר את כל זה. עוד מעט.

אמור לעצמך: אני זכאי לזמן הזה, זה זמן שלי, זה זמן לחיות.

לקריאת המאמר

על ההודיה ועל הקונקרטי שבכתיבה

על ההודיה. בשבח ההודיה.
(ובהמשך, על הרגע הזה, ההווה, על הקונקרטי, על כתיבה) ושיר שחובה לקרוא

ההודיה מרכזת אותנו בטוב מתוך הכל. יש המון דברים בעולמנו הפרטי, ואנחנו מתמקדים בחלק. באיזה חלק? זה נתון בידינו

אז כדאי לבחור בהודיה. לא?
היא מרחיקה אותנו מביקורתיות, שהיא מלכודת לחיים גרועים, לצרות עין, להקטנה. היא מחזירה את כל הרעות האלה מהעולם אלינו, זה ממש לייבא אותם שיעכירו את עולמנו.
ההתמקדות בהודיה אינה טיפשות רוחניקית. אני מדגישה את זה כי פעם זה נראה לי ככה, כי לא הבנתי את המהות. חשבתי שהרעיון הזה הוא סם שהרוחניקים מפזרים.

אם כך, על מה להודות? על מה שקיים בעולמי, כשאני מתרכזת בעצמי, ברגע ההווה.
במה שקיים ברגע הזה. אני מרגישה את הגוף. לא כואב לי דבר. אני לא רעבה, אני נושמת ברווחה.

מחקרים מראים שמיקוד בהוה ובעיקר בטוב שקיים בהווה מגדיל את תחושת האושר, והאפקט של זה אינו כמה דקות אלא ארוך טווח.
ואין יותר מהקונקרטי לתאר את הרגע הזה……
זה לא האושר, אלא פרפר אחד שנכנס לתחום הראיה שלי ומואר בקרן האלכסונית
זו לא הבדידות, אלא נביחת כלב בחשיכה והשקט ששורר אחריה, שאני שומעת.

️בכתיבה, הקונקרטי מתאר דרך הפרטים את את עולמו של הכותב.
למשל 4 משפטים של אסיר בצינוק:
שכבות טיח מעל ראשי
רגלי מתעקשות לנוע בקרקע הרטובה
האור החשמלי נגוז כגור בחשיכה
עונג העיניים תופס אותי בזכרונות של חיים קודמים
קל כחופש.

וכל זה (כולל הומור, שמראה את המציאות בדרך שמאפשרת חיים, עוד מרכיב לצלוח את החיים בהליכה על המדרכה המוארת יותר)
וגם מציאות קשה, והודיה למרות הכל כך בשיר הבא,
שכתב זביגנייב הרברט:

אֲדֹנָי,
מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ בַּעֲבוּר מַרְכֹּלֶת הַחַיִּים הַזֹּאת כֻּלָּהּ, שֶׁבָּהּ
אֲנִי טוֹבֵעַ מֵאָז וּמֵעוֹלָם בְּלֹא הַצָּלָה מְרֻכַּז עַד מָוֶת
בְּחִפּוּשׂ מַתְמִיד אַחַר פַּכִּים קְטַנִּים.

יִשְׁתַּבַּח שִׁמְךָ שֶׁנָּתַתָּ לִי כַּפְתּוֹרִים פְּשׁוּטִיט מַרְאֶה,
סִכּוּת, כְּתֵפִיּוֹת, מִשְׁקָפַיִם, קִלּוּחַ דַּק שֶׁל דַּיּוֹ,
דַּפֵּי נְיָר חֲלָקִים, תָּמִיד מַסְבִּירֵי פָּנִים, גּוּפִיּוֹת שְׁקוּפוֹת,
תִּיקִים סַבְלָנִיִּים, מְחַכִּים.

אֲדֹנָי, מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ בַּעֲבוּר מַזְרְקִים עִם מַחַט עָבָה וְדַקָּה כְּמוֹ
שָׁעֲרָה, רְטִיּוֹת, אִסְפְּלָנִיּוֹת לְמִינֵיהֶן, תַּחְבֹּשֶׁת צַיִּטְנִית, הַשֶּׁבַח
וְהַתּוֹדָה
בַּעֲבוּר הָעֵרוּי, הַמְּלָחִים הַמִּינֵרָלִיִּים, הַצַּנְתָּר הַוְרִידִי וְיוֹתֵר מִכָּל
בַּעֲבוּר גְּלוּלוֹת הַשֵּׁנָה שֶׁשְּׁמַן כְּשֵׁם נִימְפוֹת רוֹמָאִיּוֹת,
שֶׁטּוֹבוֹת הֵן, מִפְּנֵי שֶׁמַּזְמִינוֹת הֵן, מַזְכִּירוֹת, תַּחֲלִיף
לַמָּוֶת.

לקריאת המאמר

כתיבה לנשמה – על ההיבטים המרפאים שבכתיבה

כתיבה מרפאה
כל הכתוב להלן הוא מזוית הראיה שלי ומניסיון חיי.
טוב, הכתיבה היא לא במקום רופא. חוץ מההנאה שבדבר, היא כדי להימנע מהצורך להגיע לרופא. מתי הרופא התעניין בך ולא בתופעות המחלה?
(אם הוא היה מתעניין זה היה נקרא רפואה מונעת. )
אז בכתיבה שלך את מתעניין בך. וזה מה שאתה צריך. את מתעניינת בך וזה מה שאת צריכה.
ההבנה שלי של החיים היא שעניינים רגשיים לא פתורים מייצרים תופעות בגוף. זו מעין הזמנה להיזכר, שיש כאן בהקשר לאיבר, עבודה לעשות. עבודת מודעות. וכאשר נעשית העבודה לא תיווצר מחלה, או שהמחלה תחלוף ולא תתקבע.
הרבה דרכים קיימות, אחת הדרכים, האהובות על ידי רבים, היא כתיבה.
כתיבה היא פורקן. כתיבה שמשחררת דיבור פנימי, לעצמי או למישהו מחיי, שלא היתה נאמרת אילולא ההזדמנות הזו בה העט פגש בנייר. ואז עשוי לעלות דבר שזכרתי, הרגשתי, ברגע המסויים שבו התרחשה או עמדה באויר, אפיזודה מחיי.
לפעמים יוצא מזה גם שיר. והנה, הדבר שהיה קשה אולי אפילו מריר, עכשיו הוא שיר. שיכול לדבר גם לאנשים אחרים.
הכתיבה הזו היא לעיני בלבד. אם ארצה אחלוק אותה.
אבל בכל זאת אשאל- אז למה לכתוב?
הנאה- אם הכתיבה לא היתה משחררת דופמין, הרי לא היינו חוזרים אליה.
היא פורקן ומסר למעמקי הנפש.
היא מאפשרת להביע דברים שאינם על פי ההיגיון שלפיו אנחנו חיים במציאות. היא מאפשרת גם וגם שבמציאות לא מתאפשר. אפשר להביע דבר והיפוכו וזו לפעמים שפת הנפש.
מכיוון שלא כל דבר ניתן לבטא בחברה שלה חוקים, ההשתקה שלי את עצמי היא סכנה מוחשית. ההבעה האישית היא חלק מבריאות הנפש. כי שתיקה לפעמים היא ממש עבירה כלפי עצמי.
דוגמא לשיר שבו הדמות הכותבת נאלצה לשתוק כדי לא לסכן את חייה, ולאחר מכן הביעה עצמה בשיר, הוא השיר הבא שכתבתי (נמצא גם כאן, תחת שירים לא מולחנים):

פַּעַם רִאשׁוֹנָה

פַּעַם רִאשׁוֹנָה
בָּרְחוֹב הִיא מוֹשִׁיטָה לִי יָד
שְׂעָרָהּ מְפֻזָּר
פַּעַם רִאשׁוֹנָה אֲנִי רוֹאָה אוֹתָהּ
בְּלִי אִפּוּר

זוֹ הַשְּׁכֵנָה שֶׁלִּי
מֵהַקּוֹמָה הַשְּׁלִישִׁית
אוֹחֶזֶת בְּיָדִי
וּמוֹשֶׁכֶת לַמִּקְלָט

הַפָּנִים שֶׁלָּהּ נִרְאִים
בְּתוֹךְ יַעַר הַפְּצָצוֹת
אַחַת עֶשְׂרֵה בַּלַּיְלָה
אוֹר יָרֵחַ בּוֹעֵר

בַּמִקְלָט מִינוּס שְׁתֵּי מַעֲלוֹת
אוּלַי אַנִּיחַ כָּאן רֹאשׁ
וָאקוּם אַחֲרֵי שֶׁהַכֹּל
יִגָּמֵר

בְּלִי אִפּוּר
יָפָה מִכָּל הַיָּמִים
כַּף לְיָדִי מוּשֶׁטֶת
תֵּבֵל וְכָל אֲשֶׁר עָלֶיהָ בּוֹכִים
אִי אֶפְשָׁר לְהַנִּיחַ רֹאשׁ. הִגִּיעוּ חַיָּלִים. לָקְחוּ אִתָּם אַחַת עֶשְׂרֵה נָשִׁים. כַּמָּה מַלְאָכִים מִפֹּה נִסּוּ לְהָגֵן עֲלֵיהֶן וְנוֹרוּ … אֶחָד מֵהַקּוֹלוֹת שֶׁל הַנָּשִׁים הַמִּתְחַנְּנוֹת לִשְׁפִיּוּת הָיָה שֶׁלָּהּ
וְאָז
רַעַשׁ שֶׁל הַגּוֹרָל
הַמַּגָּפַיִּם שֶׁל הָאוֹיֵב
רָצִיתִי לִצְעֹק כְּשֶׁלָּקְחוּ אוֹתָהּ הַחוּצָה
יָצָא לִי רַק שֶׁקֶט כּוֹאֵב

לָקְחוּ אוֹתָהּ לֶחָצֵר
כְּשֶׁבָּאֲוִיר סַכִּינִים שְׁלוּפוֹת
הָיוּ אִתָּהּ עוֹד עֶשֶׂר בַּחוּרוֹת
אַחַת עֶשְׂרֵה נְשָׁמוֹת מְפַרְפְּרוֹת

מִינוּס שָׁלוֹשׁ מַעֲלוֹת
וְהִתְחִיל בֶּחָצֵר לְטַפְטֵף
הַקּוֹל שֶׁל הַשְּׁכֵנָה מֵהַקּוֹמָה הַשְּׁלִישִׁית
וְקוֹל נוֹרָא מִכָּל נוֹכֵחַ וְשׁוֹתֵק

בְּלִי אִפּוּר
יָפָה מִכָּל הַיָּמִים
כַּף לְיָדִי מוּשֶׁטֶת
תֵּבֵל וְכָל אֲשֶׁר עָלֶיהָ בּוֹכִים
אָחַזְתִּי, יָדָהּ נִשְׁמְטָה מִיָדִי
מַלְאָכִים וְצִפּוֹרִים
אִם לְאַרְצְכֶם הִגִּיעָה
שִׁמְּרוּהָ כְּפִי שֶׁהִיא

לקריאת המאמר

סיפור מרפא: היתד

איזו שפה שומע תינוק כשהוא נולד?
אילו מחוות גופניות הוא חווה?
היכן מניחים אותו?
איפה מאופסן כל הזיכרון הזה?
איך הוא משפיע על חייו?
דברים שנראים מאד פשוטים כי הם המציאות. מלווים אותנו דרך חוויות חיינו, כי אנחנו לא מכירים משהו אחר.
לפעמים יקרה משהו שיעיר אותנו לראות את זה באופן מודע ונוכל לחשוב אם זה טוב או הכרחי או חיוני לחיינו.
אבל זה לא תמיד קורה, ואם כן, זה קורה בדרך כלל כתוצאה מחוויה שלא קלה לנו, שמובילה אותנו לאינטנסיביות רגשית, התגברות, ותובנות.

הנה סיפור:
כשהייתי קטנה אהבתי ללכת לקרקס. האוהל העצום, האנשים השונים והמגורים שלהם בקרונות מסביב, ובעיקר בגלל בעלי החיים. כן, זה היה מזמן. מכל החיות הקסימו אותי פילים. חיה שנראתה לי חכמה וגם בגודל מדהים. אני זוכרת פיל אחד די צעיר ומקושט. בזמן ההופעה הוא התיישב על שרפרף, עשה פעולות מספר פעמים כפי שכתוב בשלט עם מספר שהניף המאמן, ובכלל, עשה דברים שנראו מגניבים לילדה שהייתי אז. בין קטע הופעה אחד לשני הוא נקשר בשרשרת מרגלו ליתד קטנה, כמעט בלתי נראית.
זה העציב אותי והתפלאתי למה כשהוא משוחרר הוא לא בורח.
התבגרתי ועם הזמן (הרבה זמן), גיליתי בחיי שלי יתד ועוד יתד שליוו אותי. ועם הידיעה שזו יתד, שליוותה אותי בדרך, ושרשרת, שחיברה אותי ליתד, התפתחה גם ההבנה שאפשר לשחרר את השרשרת.

זה בידי. גם שהיתד לא בשבילי/לא שלי.
אם כי לפעמים (כמו הפיל?) שם גם האוכל, הקישוטים, והתשואות. ובעיקר מה שידוע ומוכר לעומת הלא מוכר והזר.

בקונסטלציה משפחתית אנחנו יכולים לא רק להבין, אלא גם לחוות. אפשר להתנסות בלחיות בלי השרשרת וגם בלי היתד. ולהרגיש, להרגיש מה מתאים.
האם היתד מגינה? אם כן- האם אני צריך את ההגנה הזו?
מי בכלל הניח את היתד הזו שם?

לסיפור הזה אני קוראת סיפור מרפא. למה? כי זה הפוטנציאל שלו. מכאן אפשר להמשיך

לקריאת המאמר

כתיבה בגיל ה 3

שיבטה טויו:
הִתְחַלְתִּי לִכְתֹּב שִׁירָה
אַחֲרֵי שֶׁחָצִיתִי אֶת שְׁנָתִי הַתִּשְׁעִים
מֵאָז, בְּכָל יוֹם
יֶשׁ לִי סִבָּה טוֹבָה לִחְיוֹת.
מתוך השיר "אני", בספר: "הבקר בא תמיד" – תרגום מיפנית.
וכך היא כותבת באחרית דבר: "התחלתי לכתוב שירה בהמלצתו של בני. בשל כאבי הגב לא יכולתי עוד לעסוק בתחביב האהוב עלי- ריקוד מסורתי, וקנאיעצ'י חשב שכתיבת שירה תעודד את רוחי."
כתיבה בגיל ה 3:

בריאות ומצב רוח

אנשים שכותבים (וזה כולל מבוגרים) הם בעלי סיכוי טוב יותר לשיפור בריאותי.
כאשר הכתיבה מסייעת לפרוק מתח, הניסיון מראה כי אנשים שחיים עם מחלה הדרדרו פחות במצבם הגופני וחלק השתפרה בריאותם.
לכתיבה על אירוע מסעיר מבחינה רגשית (מלחיץ), יש תוצאה מטיבה מבחינת השיפור הפיזי ויותר מאשר כתיבה על אירוע נייטרלי מבחינה רגשית.
שעת כתיבה יומית היא פעילות אהובה על מבוגרים רבים. זהו רענון רגשי. כותבים מה שיוצא מהעט על הנייר מבלי לחשוב כלל. כתיבה שוטפת מבלי לתכן או לחשוב.

שימור יכולת המוח

העיסוק בכתיבה למי שמיומן לכתוב – תורם לשימור היכולת של המוח.
לעומת זאת, מי שמעולם לא היה רגיל בכתיבה יצירתית עד הגיל ה 3, ממש מפתח קישוריות ואיזורים במוח שאחראיים על התפקוד הזה.
בגיל ה 3, למידה של שפות חדשות (גם כתיבה היא שפה חדשה) מטיבה עם היכולת המנטלית ותפקוד המוח. זו ממש קפיצת מדרגה.
אני עצמי התחלתי לסגל לעצמי הרגלי כתיבה כמו כתיבה חופשית, כתיבת שיר (שירה), כתיבת פזמון, רק לאחר גיל 50. זה קרה בעקבות לימודי ספרות במגמה יצירתית.
זה הפך אותי לכותבת בעיני עצמי ומשם גם להוציא לאור שני ספרי ילדים ולפרסם שירים בכתבי עת, ולהמשיך גם לכיוון המוזיקה.
שירה
פזמון
סיפור
לכל אחד אלמנטים אחרים, וכל אחד הוא מעין שפה שונה.
כתיבה היא מתנה שנתתי לעצמי:
תיעוד מאורעות בחיי. אירוע שכתבתי עליו הוא ארוע שמשתתף בפאזל מאורעות חיי.
דרך לתקשר את עצמי החוצה, לעולם. שפה בה אני מעבירה מעצמי, דעות, רעיונות, רגשות.
דרך לנקז החוצה רגשות וחוויות קשים.
דבר דרכו אני מגדירה את עצמי – כותבת- דבר שהוא בגדר חוזקה לעצמי.
דרך לעזור לאחרים. שיר מרגש פוגש נפש שמתרוננת ממנו. שיר עוזר לקורא. שיר משתף חוויה פנימית, שבדרך כלל לא מדברים עליה, ושקשה להעביר אותה בדרך אחרת, כי השיר אינו שפה לינארית רציונלית, אלא ביטוי פנימי של התודעה.
דרך להגיע לאחרים מגובה העיניים. כי מה שמחבר הוא האנושיות, ושיר הוא הביטוי הכי מזוכך לאנושיות.
דבר דרכו אני משתייכת לקהילה, קהילת הכותבים בישראל.
כתיבה וקריאה- עושים לי טוב. זה משהו שכיף לקום בבקר איתו. עם המילים שעולות, ולרשום אותן, ולשחק איתן.
כתיבה היא המקום בו אני ב flow . בזמן הזה כל מה שסביבי לא קיים. זה הזמן שהוא הכי להיות כאן ועכשיו.

לקריאת המאמר

להיות בflow: הדברים שבאים משומקום

כשאני מקבלת סם חיים פעם ב
כל מה שקשה לסבול בעולם מקבל פרופורציה אחרת.
יש כמה דברים שמתפקדים כסם חיים. אחד מהם הוא הדברים שבאים משומקום.
כשאני מגלה כמה מילים פשוטות שבאות עם לחן לאוזן ומביאות pattern של אמת גדולה על החיים
זה רגע שבו אני שוכחת לרגע שאני קיימת, כאילו פסחתי על הרגע הזה בחיים, אבל בעצם ברגע הזה אני כולי בתוך מוד של פליאה וצופה ביראה בזרם של החיים.
הכל נמצא שם עבורי בלי מאמץ, בא משומקום ונראה שישאר שם לנצח, זורם עבורי מהשמים.
ואני, לא עשיתי דבר, רק הסכמתי לקבל/להרגיש/לחוות את הפלא הזה, ולהיות פתוחה בשבילו.
ועל כך כתבתי:
את זה להוסיף בלינק לשירים להלחנה
אִם בְּדִיּוּק הָיָה טֵלֵפוֹן,
אִם הָיָה לִי כְּאֵב בֶּטֶן,
אִם הַתִּינוֹק הָיָה מִתְעוֹרֵר וּבוֹכֶה בְּדִיּוּק אָז,
אִם מָה שֶׁאָמְרוּ לִי הָיִיתִי עוֹשָׂה וְאָמְרוּ לִי לֹא לִהְיוֹת בְּמָקוֹם שֶׁהוּא לֹא אֱמֶת וְלֹא שֶׁקֶר
הָיִיתִי רוֹאָה רַק אֶת רִצְפַּת הַמִּטְבָּח
(וְטוֹבַעַת בָּאַשְׁמָה עִם הַגַּרְגְּרִים תַּחַת הָרְגָלִים)
וְלֹא אֶת הַכּוֹכָבִים הַנּוֹצְצִים
שֶׁהִסְתַּדְּרוּ נוֹרָא יָפֶה
בְּתוֹךְ סַלְסִלַּת הָאוֹר
כְּשֶׁאָז
חָיִיתִי

לקריאת המאמר

תודעת אדם כותב

להכנס בדלת הנפתחת

"תת ההכרה נפתחת כמו מניפה" יונה וולך

הכותב צולל אל מה שלא נגיש במצב יומיומי רגיל. עליו להיות פתוח ונכון לקלוט את הרמזים. הם יכולים לבוא בדרכים שונות. תמונה ויזואלית, צרוף מילים, זיכרון.

הדברים הללו מופיעים ועתידים להעלם אם לא תתפוס אותם ותאמצם אל לבך.

אלו פנינים שנקרות בדרכך.

אבל החיים קורים. מגיע ווטסאפ. הילד חולה. מכתב פיטורין נחת.

מתי יש פְנִיוּת לרמזים הללו? זה קורה כשהאדם הופך ל"אדם כותב" בתודעה שלו. אז הוא רגיש לאותו הלך רוח ונכנס אליו במידה והוא בוחר בכך.

הדבר דומה לדלת שנפתחת לך בדרכך. אפשר להכנס בה ואפשר שלא.

זו בחירה.

אני נכנסתי וראיתי טוב.

לקריאת המאמר

איך כותבים שיר?

רבות הדרכים… כמה מילים על זה

איך מתחילים לכתוב?

כדי להניע תהליך כתיבה אני יכולה להיאחז במצב רוח מסיים, בזיכרון שחי בתוכי ומציף, במלה או משפט ששמעתי או קראתי ועורר אותי לתשומת לב מסוימת, אולי הפתיע, אולי ריגש, אולי עורר קסם מיוחד. זה יכול להיות מילים מעיתון, מווטסאפ, משיר מתנגן (יש זכויות יוצרים אבל אפשר להיות מושפעת ממנו). אני מושפעת מהעולם ולוקחת ממנו השראה. אני לוקחת השראה מהעולם שחי בתוכי. השיר הוא הרבה פעמים חיבור בין העולמות הללו.
שיטה נוספת היא כתיבת "דפי בוקר", כך מכונים דפים בהם כותבים ברצף מה שהעט כותבת, בלי תכנון, חשיבה או בקרה. ממלאים 3 עמודים. לאחר שסיימתי אני מרפרפת ומסמנת שברי משפט, רעיון, או דימוי שנכתב ואיתם מפליגה לכתיבת שיר.
אצלי כל שיר תמיד מתחילה בעט ונייר. רק לאחר שעשיתי אי אילו שרבוטים או טיוטות ואני מרגישה ש"יש כאן שיר", אני מקלידה במחשב. כתיבה ידנית מפעילה אזורים במוח וכתיבה במחשב מפעילה אזורים אחרים. לי עובד טוב יותר בעבודה של היד.

שיר הוא משהו פרטי שבא לתחום הציבורי

שיר הוא לא סתם פרטי, ככל שהוא מאד פרטי, הוא טוב יותר. (זה לא אומר חשיפת פרטים בהכרח), אלא ספציפיות. למשל, אם הבוקר בא לי בטוב, איך בדיוק? איך זה נראה? איך זה מרגיש? כמו מה זה? מתי? והתשובות המדויקות (ברחל בתך הקטנה) והספונטניות הן בדר"כ הטובות ביותר כי הן האוטנטיות ביותר.
יחד עם זה השיר יוצא ממני ומגיע לעולם המשותף לכולם, והוא יובן כי הוא חוויה שגם מישהו אחר חווה או יכול לחוות. וככל שהוא יהיה גם מאד פרטי וגם מאד משהו משותף, כך החוויה של הקורא תהיה יותר עזה, כי היא תהיה יותר מובנת.
כלומר, גם אם לא חוויתי חוויות כמו להיות בכלא, אסירה, מתי שהוא הרגשתי מוגבלת בתנועה, מוגבלת בקבלת החלטות, ויש בזה משהו מחווית האסיר. ובתור הקוראת/המאזינה, גם אם דבר כזה לא חוויתי, עדין אוכל להזדהות עם השיר אם הוא ידבר על הכאב שבזה, הפחדים, ואף על רגע של אושר למרות הכל. למה? ככל שהשיר יעביר חוויה מדוייקת, אוכל לשים עצמי במקום הדובר בשיר, או הדמות עליה נכתב השיר, אוכל לדמות עצמי בסיטואציה, כי גם לי כיצור אנושי היו אי פעם חוויות של כאב ופחדים. וכקוראת/ שומעת, מסקרנות אותי חוויות שמעולם לא חוויתי וכנראה גם לא אחווה, וזו הזדמנות להכיר אותן מבפנים.

לשון פיוטית, לשון תקנית ולשון מדוברת

לשון פיוטית טובה בעיני אם לשתי אותה (כמו בצק) ביחד עם השיר. היא גרועה אם היא כמו קישוט חסר טעם.
אני מעדיפה לשון תקנית וביטויים מלשון מדוברת.

לחרוז או לא לחרוז?

חריזה, כמו מגבלות אחרות שהכותב שם לעצמו (משקל, בתים באורך זהה, משפט פותח חוזר בכל בית, ועוד), הן מגבלות שמגבילות מצד אחד ומצד שני מאתגרות את הכותב ומביאות אותו למצוא פתרונות מיוחדים, שאילולא ההגבלה לא היה מגיע אליהם.
כל כותב ירגיש מה טוב עבורו, תמיד או בשיר מסויים, ומה עובד יותר טוב עבור השיר.

על תהליך היצירה

זה אחד הדברים הכי כיפיים והפעילות הכי מתגמלת.
זה הכי דומה למשחק. כמו שילד משחק/חוקר את העולם. בלי מורא, תוך סקרנות והרפתקאה.
זה הכי דומה לקסם.
במקביל למחשבה הרציונלית, הפועלת על פי עקרון הסיבתיות, קיימת מחשבה מיתית, הנמצאת בעולם מופלא לו חוקים משלו. שם אין הפרדה בין חיצוני לפנימי, ולכן בשיר תאור החוץ, העולם, הוא תאור מצב הנפש. בשיר מתאפשר הכל. מתאפשרים דברים שאדם לא יכול להכיל בשכל הרציונלי שלו.
הזמנים יכולים להתקיים במקביל ובכפיפה אחת.
הכתיבה משחררת את הכותב ממצב של טרם בריאה (תוהו בוהו) אל מצב בו נעשית הכרה במה שיש ושחרור ממצב של "ללא מילים" אל הדיבור. כך במעשהו היוצר הוא בורא.
ההרגשה היא כמו לזהות איזו אמת שקיימת בעולם, בפרטים הקטנים, וזה מרגיש מאד נוכח בחוויה, מאד מוחשי.
היצירה היא יצירה מיש. חיבור של דברים קיימים. משהו בחיבור הזה הוא אורגינלי, ייחודי, נושא טביעת הרגע והסיטואציה בה נוצר ומעיד עליהם, כמשהו שהתקיים בעולם.
היצירה שקולה למטאפורה – שהיא חיבור של שני דברים מ"שדות סמנטיים" שונים. כמו לב ואבן. אבל לב אבן כבר הפך צרוף מקובל, ואילו החיבור שנוצר בתהליך היצירה הוא ראשוני. כמו במצב בו האדם הראשון חשב על לב אבן.
דוגמא לחיבור שנוצר בין שני אלמנטים ויצר שיר:
היתה לי דמעתי לחם יומם ולילה (פסוק ד מתהלים מב) + ציפור (דמות)
השיר מופיע ב"שירים להלחנה"

לקריאת ״היתה לי דמעתי לחם״ »

דוגמא נוספת:
זה רגע שכזה + מה שאפשר (מטבע לשון חוזרת). מבנה שיצר את מה שעלה לי ברגע הנוכחי ההוא בו נכתב השיר.

זה רגע כזה
מה שאפשר להרגיש בא באיוושה
מה שאפשר לומר בא בלחישה
מה שאפשר לחלום בא
בלי דלת, בלי חלון
בא
זה רגע כזה
שמה שאפשר להרגיש רוקד
שמה שחופשי חוגג
שמה שאפשר לשחרר עוזב
ומה שאפשר להניף
מתרומם עד כאב
צרו לכם דגם של 2 דברים שלא קשורים לכאורה והשלימו את מה שעולה לכדי שיר.

מבחינה מעשית השלב הראשון בתהליך הוא כתיבה, בלי סידור ובלי ביקורת. פשוט להוציא את כל מה שעולה לי, אסוציאציה, רעיון, מילים מסויימות. מטרת השלב הזה הוא לשים את כל מה שעלה על הנייר. בשלב זה אני ממשיכה עד שהוא הגיע לרוויה. בשלב זה פעיל חלק ימין של המוח, החלק האינטואיטיבי.
השלב הבא הוא עריכה. בשלב זה פעיל חלק שמאל של המוח, החלק האנליטי. העריכה היא ראיה בעיניים ביקורתיות, מה טוב, מה עדיף, איך טוב? והעריכה תורמת לעיצוב השיר, בהירות, וזיכוך האמירה של השיר. למשל, חלוקה לבתים, בחינה של מה יבוא קודם ומה אחר כך, האם אני רוצה לסיים בכך או בכך, האם העברתי את מה שחשוב לי, האם מה שאמרתי ברור דיו, האם הדמות ברורה? האם השם מתאים? יש אינספור שאלות ואלו רק כמה דוגמאות.
במידה ואני רוצה למשל להוסיף בית, לאחר העריכה, שוב אני חוזרת לשלב 1, מרפה מביקורתיות ונותנת לחלק המשחק שבתוכי להתפרע. חלק זה לא אוהב שמחזיקים אותו "קצר" ושופטים את מה שהוא מביא. ולכן, רק אחרי שסיימתי אחזור שוב לערוך חלק זה.

דבר נוסף שאני עושה הוא חזרה אל השיר, בריכוז מלא, בקריאה בקול, או בלב. שיר הוא משחק של מצלול ולכן זה חשוב להאזין. מה שאני שומעת עוזר לי גם להבין אם השיר "דובר אמת". זה חשוב שידבר אמת, כי אחרת אין לו זכות קיום.
חזרות רבות ניתן לעשות כמו סתת שעובד עם האבן שלו. עד שמרגישים שהשיר הושלם. אם בכלל…
בהמשך לשלב זה אפשר להיוועץ בעורך/חבר. מישהו שהוא אמין בעיני ולא יהיה מנומס מדי, ומצד שני יתייחס בכבוד ולגופו של עניין, כדי לקדם את השיר.
מי שרוצה ליווי שלי מוזמן לפנות אלי בווטסאפ כאן

חשיפה אישית

מכירים את זה שמישהו שואל כך: חבר שואל….
מכיוון שהכותב יכול לכתוב רק חוויות שחווה, באמת או בדמיון (וגם אז על סמך חוויות עבר), אפילו אם הן בכסות אחרת, יש בפרסום אלמנט של חשיפה. פתרונות שהיו קיימים עבור כותבים אחרים הם לכתוב מפי דמות אחרת, למשל אהבתה של תרזה דמון – לאה גולדברג.
יש כותבים שחיכו עם הפרסום לנקודת זמן מסויימת, למשל – מות הורה, בגרות של ילד.
יש גם מקרים הפוכים בהם הכותבים אספו עותקים של ספר השירים שלהם מהחנויות.

#איך כותבים_שיר

התרפיה שבכתיבה

הכתיבה היא בית לחזור אליו. הבית הזה הוא מקום פרטי בו אני יכולה להיות עם עצמי. לדבר עם עצמי, עם חלקים שבי, בחופש מוחלט. היא מגלה לי מה האמת שלי, שלפעמים לא ברורה דיה. כי מה שנכתב לצורך החרוז או השיר ואינו אמת, נמחק מהר, הוא לא יכול להישאר כתוב בשיר, כי התחושה היא שמה שבונה את השיר הוא רק האמת ולא החרוז או המשקל שלפעמים יפים יותר מהאמת
השיר מאפשר לי דיבור שלא אוכל להגיד אותו בשום אופן אחר. בשום סיטואציה שאני יכולה לדמיין.
ומכוון שהדיבור – הוצאת מחשבות ורגשות ודברים שבפנים החוצה, חשוב לי כאלמנט חיים, חשוב לי לכתוב. זה כמו לצעוק בכיכר העיר. מאד משחרר.
הכתיבה מאפשרת לי להפר חוקי עברית, לסתת באמצעות השפה משהו ייחודי. באיזה עוד תחום בעולם ניתן לי להפר כללים מבלי להיפרע בסנקציה?
הכתיבה מאפשרת לי לחזור לחוויה ולמאורע או רגש שהתקיימו בי. כאן מה שהיה קשה ונצרב בגוף הופך למשהו אחר, משהו ראוי.
נוכחתי לדעת שהביטוי שלי הוא כלי לבריאות הנפש, לשפיות, בעולם שלפעמים כאוטי ולפעמים מאכזב. אירועים קשים שכתבתי הפכו אותי למאושרת בזה שהפכו לשיר. מין נחמה על מה שעברתי, שהנה, בסופו של דבר הביא לי גם מקום של נחת.

דוגמא לשיר שמדבר על זה:

להפוך הרים לגבעות

הגשר שבור
הכפה אדומה
זאבים אורבים
בכל פינה.
הולכת ביער שוב
ילדה קטנה.
נגד העיוורון,
בעבודת נמלים,
נכנסת לצל
בונה אי
על חוף מבטחים.
אני בְשקט
בין ההרים
צעד רעד
מושכת קצה
פורמת
תופרת
הופכת הרים לגבעות.

כאשר אדם היה במצב רגעי של אלם, עקב הפתעה, עקב אירוע שקשה להכיל, ולאחר מכן בעקבות תהליך הוא כותב את חווית האירוע, הוא בורא את תהליך ההבראה שלו. הוא יוצא ממצב של חוסר אונים של "ללא מילים", למצב פעיל – כתיבה.
לדוגמא:

תַּלְתַּלַּי הָפְכוּ עָלִים
רַגְלַי לְשָׁרְשִׁים
וְעַל גִּזְעִי קְלִפָּה.

רַק עֲנָפַי עָנוּ רִשְׁרוּשׁ
דּוּמָם הֵנַעְתִּי צַמַּרְתִּי
בְּפִי מִלָּה קָפְאָה.

השיר מתאר את הקפיאה על המקום ואת האילמות שהיתה. עצם ההבעה בכתב של החוויה היא השחרור מחווית האילמות.

פרסום השיר ברבים

פרסום השיר הוא הדהוד הקול הפרטי בעולם. הדרך לשתף שמה שקרה לי, היא אחת הדרכים לפתור טראומה שחוויתי. אקט ההוצאה החוצה מאד משמעותי בתהליך הריפוי.
הפרסום הוא אקט משלים לחווית הביטוי העצמי.
קריאת שיר פותחת בפני הקורא הצצה אל שפת הנפש.
ההכרה של מה שקרה וקורה גם לאחרים נותנת לקורא פרספקטיבה על חייו.
כך בפעולת הכתיבה והפרסום, הכותב נותן טוב לעולם ועוזר לאחרים.

לקריאת המאמר